Återhämtning

Nu har det gått 2,5 månad sedan vår kille kom till världen med ett akut kejsarsnitt. Jag hade en rätt normal graviditet, illamående de första 15-16 veckorna, offentliga toaletter och mat os fick mig att vilja spy och visst hände det att jag gjorde det också. Denna period åt jag mängder av gröna äpplen, mandariner, finncrisp och yoghurt. I vecka 16-19 hade jag lite känningar i fogarna, mesta dels i svanskotan men det försvann några veckor senare. Hade smärtor högt upp i magen på höger sida som drog sig bak mot ryggen, denna smärta gjorde att jag hade väldigt svårt att sitta ner för långa stunder, gå och stå gick alldeles utmärkt. Halsbränna utan dess like och värst var såklart de sista veckorna innan förlossningen. Svårt att sova på nätterna, vred och vände mig då jag hade ont i höfterna när jag låg på sidan och inte det lättaste att ligga på rygg/mage som höggravid.
 
Men trots detta måste jag säga att jag i det stora hela mådde väldigt bra under min graviditet. När väl illamåendet släppt kunde jag äta allt och mycket. Jag var piggare än någonsin och kunde vara uppe sent på kvällarna, förutom de sista veckorna då kroppen samlade kraft för det som komma skulle. Jag jobbade fram till vecka 35 och hade nog kunnat jobba någon vecka till om det inte var för att flyttlasset norrut gick då. Jag var rörlig under hela graviditeten och skruvade Malmbyråer så det stod härliga till i vecka 36+ och hjälpte till så gott jag kunde med renoveringen av huset.
 
Nu 2,5 månad efter förlossningen har kroppen äntligen börjat återhämta sig! Halsbrännan försvann i samma stund som förlossningen var över, likaså nästäppan. Fogarna känner jag endast av när jag går längre stunder, snittet på magen har läkt bra, även om det är en bra bit kvar tills jag kan använda magmusklerna på samma sätt som innan. Ryggen behöver stärkas upp, det var en konstig känsla när magen väl var borta och kroppen inte visste hur den skulle förhålla sig till det, jag blev snabbt trött i ryggen och fick en framåtlutad hållning. Viktmässigt har jag 1 kilo kvar till inskrivningsvikt och kan ha de byxor jag hade innan jag blev gravid. Naveln som putade ut rejält har börjat dra sig tillbaka. Bristningarna som visade sig i vecka 39+ har börjat blekna. Kroppen håller på att återhämta sig helt enkelt och det känns riktigt bra!
 
  
Bild på magen i vecka 38+

Kommentarer
Postat av: Camilla ♥ BF Maj

Så skönt att återhämtningen går fort :)

2013-01-30 @ 18:28:21
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Hanna Z | Mamma Mode Gravid

Tack snälla! Ja visst är den härlig? :)
Ja fy inte roligt alls, men nu är vi nog på bättringsväg hoppas jag:) Och jaaa, det ska jag, snart är den ju borta...

2013-01-30 @ 21:14:07
URL: http://hannaz.se
Postat av: Madeleines.se - FotogladGravidMamma

Visst är det fantastiskt fint! Älskar färgerna i det :D Och guud vilken fin mage du har! ÅH! :D

2013-01-31 @ 09:30:01
URL: http://madeleines.se
Postat av: Marlene

Vilken fin mage du hade!

2013-01-31 @ 11:00:11



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!